centropuzzle.org
Két jelenete nem véletlenül került a darab legfontosabb helyeire: a második felvonás végére, és a drámát záró sakkparti elé. Németh mégse engedi szerepét Gegen-spielerré fejlődni. Széchenyi és Goldmark mindkét párbeszéde csak látszata a polémiának. A festett koporsó elmélete, a szerepjátszás visszája a doktor önvallomása, a bírálatot csak Széchenyi hallja ki belőle. Dialógusuk csupa félreértés: Goldmark nosztalgiája a nemzetet ébresztő nagy szerepek iránt Széchenyi számára csupán a betegnek kijáró kegyes vigasz. A "démoni tükörkép" helyett a dramaturgiai kommentár is a párhuzamot hangsúlyozza Goldmark jellemében: "Goldmark doktort a nemzedéki különbség ellenére is sokkal mélyebb rokonság fűzi Széchenyihez, mint a darab akármelyik szereplőjét; ő a maga kis körben szerzett, de boldogtalanságában nagy tapasztalatából érzi meg Széchenyi betegségét, s Széchenyi is egyedül őt veszi komolyan, mint aki belelát a körülötte lévő emberekből. " Semmiképpen sem luciferi figura, inkább Görgey előképe.
A dramaturgiát Németh "majdnem-dramaturgiával" cseréli föl: a színdarab belső mozgása lelassul, "a gondolkodás izgalma eltakarja az azokat hordozó embereket" - a papírszínház a könyvdráma felé közelít. E modellt a vásárhelyi drámai termés nem igazolja. Egyoldalúsága ellen már Németh védekezett. Felszólalásában a drámai vívódás tettpótló jellegét hangsúlyozta: a hősökről "nemcsak erkölcsi töretlenségük derül ki, hanem az a szívósság is, mellyel ezek a megbéklyózott, haldokló emberek, mint egy kivett és továbbverő békaszív, azt, amiért vernek, a kívülről reménytelennek látszó, de nekik valahogy mégsem egész reménytelen körülmények között sem képesek föladni. " Tagadta a drámai ellenfél hiányát is: "Gegenspieler nálam a sors, az emberiség: az emberi élet kemény alakulástörvényei". Drámái változatosságát bizonyítandó, főszerep nélküli darabjaira, a Pusztuló magyarok-ra, az Erzsébet-nap-ra, a Mathiász-panzió-ra hivatkozott. Az agónia jelentése Vásárhelyen kettős: a haldoklásnál fontosabb benne a létküzdelem.
"A filozófia épp legbelső mozzanatában, az ember beillesztésében a világba, mindig gyakorlat marad" - állapítja meg. Ebben rejlik önállósága a vallással szemben. A vallások - habár ők is "az egésszel öblítik át a részleteket", mint a filozófiák, s szerkezetük is megfelel egymásnak: a mítosz a metafizikának, a parancsolatok az etikának, a hitszabályok a logikának - legföljebb egyetlen filozófust bírnak el: a vallásalapítót. A vallás mozgatója a tekintélyelv, a filozófiáé viszont az igazságkeresés; aki előre tudja a végeredményt, az nem filozófus, hanem teológus: fölmenti a felelősség alól a mester, a példa. A filozófia számára nem vallás, de valláspótlék: a hit funkcióját az értelem vállalja magára, midőn szabályozza ember és világ viszonyát. Ugyané személyhez kötöttség a filozófiát a tudományoktól is elhatárolja: a filozófiában minden mindig újrakezdődik, a tudományban viszont eredmény rakódik eredményre. A filozófia olyasféle üdvösségügy, mint az irodalom, csakhogy a filozófusnak a törvény, az írónak a törvény gyökérzete, az élmény a fontosabb.
A hibaelméletből következik, hogy a Németh László-i tragédia nem totális, csak féltragédia. "A tragikum csak héj, amelyen átvilágít az életgyőzelem. " Mindez nem fogyatkozás, hanem jelleg. Az idő nem szövetségese többé a tragikumnak, csak a pillanat. Az író gondosan ügyel az ellensúlyokra. A szophoklészi drámáról írja: "Mintha valami romboló vagy legalábbis szemérmetlen vonás rejlene benne, melybe csak a mű jól előkészített, ritka pontjain szabad belepillantanunk. Addig egy gazdag, sőt nyugodtan ábrázolt élet álcázza ezt előlünk, mely csak komolysággal, a nyelvében, képei mögött növő feszültséggel készít fel előre a kolonoszi pacsirtás tájban - oidipuszi fájdalmára. " Most előjelet vált az álcázás: az élet leplezi magát tragikummal. A tragikum belső ellentmondása Németh darabjaiban a statika és dinamika kettőssége: a kelepcében is önnön méltóságát védő ember vívódása, és a hatalom köreibe "beletipró" hős bukása} Optimista tragédia: a bukást erkölcsi diadal ragyogja be. Németh nem akarja a tragédiát anakronizmusként föltámasztani.
centropuzzle.org, 2024