centropuzzle.org
Robbe-Grillet tökéletesen elmosta e létező határokat a kint és bent között. Minden egyetlen komplex világban összpontosult, amely szűkszavúsága és csekélynek látszó szerkezeti és történeti elemei ellenére egy végtelennek és kiúttalannak tűnő labirintusként tárult fel. "A környező világ jelentései immár csak részlegesek, ideiglenesek, sőt ellentmondásosak és mindig kétségbevonhatók. Hogyan illusztrálhatna a műalkotás egy eleve létező (az alkotó által eltervezett) értelmet, bármi legyen is az? A modern regény kutatás, kísérletezés, de olyan kísérletezés, amely munkája során maga teremti önnön jelentéseit. Van-e értelme a valóságnak? A mai művész nem tud válaszolni erre a kérdésre: fogalma sincs róla. Annyit mondhat csupán, hogy ennek a valóságnak esetleg lesz valami értelme, miután ő áthaladt rajta, vagyis miután megalkotta művét. " (Új regény, új ember) E gondolatok nem segítik-e megértenünk a filmművészet egyik legkülönösebb, sokak számára máig legérthetetlenebb, ugyanakkor a modern film időkezelésére a legnagyobb hatást gyakorló művét, a Robbe-Grillet (minden apró részletre kiterjedő és a rendezői munkát szinte a maga teljességében meghatározó) forgatókönyvéből készült Tavaly Marienbadbant, melynek rendezője, az 50-es évek végén, az Új Regény irányzatának kifulladásával egy időben megjelenő filmes újhullám (Nouvelle Vague) egyik jeles szerzője, Alain Resnais volt?
2018. 05. 06., 14:55Film, filmÁltalános riadó! - Taxi5 kritikaIsmét beleültem gyerekkorom kedvenc taxijába, ám végig az volt az érzésem, hogy bár ne tettem volna. Luc Besson tizenegy év után döntött a reboot mellett, amely néhány régi szereplőn kívül pont azt cserélte le, amiért beleszerettünk a sorozatba: Danielt és Émilient, na, meg úgy tokkal-vonóval az ért... 04. 29., 18:07Film, filmTitánok harca - Bosszúállók: Végtelen háború kritikaTíz év és tizennyolc film után végre eljött az az alkotás, amelyre minden Marvel-fan vágyott: a Bosszúállók: Végtelen háború. Az előző Bosszúállók-mozik sem voltak piskóták, de ezúttal Thanos úgy feladta a leckét hőseinknek, hogy a fal adta a másikat. A film végétől meg konkrétan akkora sokkot kapta... 18., 12:59Film, filmJoker leghíresebb megformálói - Új trónkövetelő a láthatáron? Lement a Gotham, Batman előzménysorozat negyedik évadának tizennyolcadik része, és nem kisebb karaktert lepleztek le, mint a legendás Jokert. Jerome Valeska személyében sokak azt hihették, hogy végül ő lesz a befutó a Bohóc Herceg szerepére, ám egészen más fordulatot vett a történet.
Jó pár, műfajában hasonló alkotás ott bukott el, hogy igazából a nézőt egyáltalán nem érdekli Józsika élet-halál harca. Nem tud róla semmit, nem ismeri meg a film előrehaladtával az adott karaktert, ugyan miért rendítené meg, ha örökre az egyik szoba fogságában ragad? Valószínűleg a Végtelen útvesztő készítői ezt a hibafaktort felismerhették, ugyanis rögtön a film elején a hat játékosból a három legfontosabb karaktert kissé részletesen is bemutatják. Feleslegesen ne várjunk Oscar-díjat a karakterábrázolásért, viszont ez a szekció már elősegített minket abban, hogy kissé feszültebbek legyünk a film későbbi részein és izguljunk értük szobáról szobáról haladva. A másik három szereplő nem kapott hasonló felvezetést, azonban később flashbackek formájában róluk is megtudunk egyet s mást. Nem is akárhogy! Az például egy különösen szimpatikus húzás, hogy a szobákban elhelyezett kellékek vagy megoldások kulcsa (akár konkrétan, akár átvitt értelemben) szándékosan kötődnek a karakterek tragikus múltjához.
A Végtelen útvesztő 2. – Bajnokok csatája (eredeti cím: Escape Room: Tournament of Champions) 2021-ben bemutatott amerikai lélektani horrorfilm, melyet Will Honley, Maria Melnik, Daniel Tuch és Oren Uziel forgatókönyvéből Adam Robitel rendezett. A film a 2019-es Végtelen útvesztő folytatása: Taylor Russell, Logan Miller és Deborah Ann Woll ismét szerepel a filmben, az új szereplők, Indya Moore, Holland Roden, Thomas Cocquerel és Carlito Olivero mellett. Végtelen útvesztő 2. – Bajnokok csatája (Escape Room 2)2021-es amerikai filmRendező Adam RobitelProducer Neal H. MoritzMűfaj pszichológiai horror rejtélyfilmFőszerepben Taylor Russell Logan Miller Deborah Ann Woll Holland Roden Indya Moore Thomas Cocquerel Carlito OliveroZene Brian TylerJohn CareyOperatőr Marc SpicerVágó Steve MirkovichGyártásOrszág Amerikai Egyesült ÁllamokNyelv angolJátékidő 88 percForgalmazásForgalmazó Sony Pictures Releasing France InterCom (Magyarország)Bemutató2021 2021. július 15. (Magyarország)[1] 2021. július 16.
Janisch Attila Robbe-Grillet regényeinek és filmjeinek érzelemmentes tárgyilagossága megtévesztő, mértani pontossággal leírt világa szenvedélyek és bűnök foglalata. "Az ember nézi a világot, és a világ nem néz vissza. " Alain Robbe-Grillet Robbe-Grillet-vel 1998 késő őszén találkoztam először egy kis párizsi étteremben, a Hosszú alkony című filmünk franciaországi premierjének másnapján. Csípős hideg volt, de én türelmetlenül az utcán álldogálva lestem, megérkezik-e valóban ez az ismerős ismeretlen, akinek regényei és filmjei oly nagy hatással voltak rám. Nem csupán az első találkozó miatt voltam izgatott, hanem mert e találkozónak az ismerkedésen túl fontos célja is volt, amely meghatározhatta és meg is határozta életem elkövetkezendő hat évét. Harmadik filmemet (Másnap – 2004) Robbe-Grillet A kukkoló (Le voyeur – 1955) című regényéből terveztük barátommal, Forgách Andrással elkészíteni. Ekkora már magunk mögött tudtunk egy Robbe-Grillet adaptációt: ugyancsak A kukkoló volt a kiindulópontja az 1984-ben készült 30 perces diplomafilmemnek is (A másik part).
Sikerült két legyet ütni egy csapással az íróknak ilyen téren, jár a piros pont. Ráadásul a színészi alakításokat is lehet dicsérni mind a hat játékos személyében. Ami ezen a ponton nálam kissé negatívum, hogy szerintem ki lehetett volna ezekből a karakterekből többet is hozni a film végére. Az alapok ott vannak, viszont a film második felében egyre inkább csak a szokásos túlélési ösztön és az ebből adódó hót' egyszerű konfliktusok jelentek meg közöttük. Bár lehet nekem irreálisak az elvárásaim egy szabadulószobás filmmel, így viszont sosem fog megújulni és igazán újat mutatni ez a zsáner. Végül, de nem utolsó sorban pedig a harmadik pont az maga a trükkös feloldás, a "Nagy Csavar", ami ezeknél a filmeknél jellemzően a földhöz vág, sajnos inkább negatív értelemben a legtöbb esetben. A Fűrész franchise, még ha a minőség az első rész után gyakorlatilag folyamatosan csökkent is, ebben kifejezetten erős maradt és ütős végeket tudott szolgáltatni. Kíváncsian vártam hát itt is, hogy mi lesz a nagy leleplezés, mi lesz színfalak mögött... és ezen a téren bizony követi a formula hibáit a Végtelen útvesztő.
centropuzzle.org, 2024