centropuzzle.org
1977-ben az ő felkérésére lépett be a csapatba a zenekar történetének egyik meghatározó alakja, Slamovits István gitáros és dalszerző. Slamó ötletei meghatározták az EDDA zenéjének stílusát, ami Pataky Attila előadásmódjával és szövegeivel lett teljes. Ketten, közösen újították meg az együttest: megyei, városi bandákból toboroztak zenészeket csapatukba, amit EDDA Művekre kereszteltek, és amivel ezután a kemény rock irányába fordultak. Óriási kiugrási lehetőség volt az együttes számára, hogy 1978-ban a Piramis előzenekaraként állhattak színpadra Budapesten. Ezután rohamosan megugrott a fővárosi fellépések száma, a Budai Ifjúsági Park, ami a mai Várkert bazár területén létesült a 60-as évek elején, évtizedeken keresztül, rendszeresen adott otthont az EDDA koncertjeinek. 1980-ban mérföldkőhöz ért a már saját számokkal rendelkező csapat, a politikai vezetés által támogatott Magyar Hanglemezgyártó Vállalat vezetője, Erdős Péter lemezszerződést ajánlott az EDDA-nak. Az első albumon szereplő dalok szövegei az akkori fiatalság problémáit járták körül: vágyakról, félelmekről, útkeresésről szóltak.
Első nagylemezük 1980 májusában jelent meg, és 250 000 példányban kelt el. A mai napig rendkívül népszerű, számai közül több sláger lett. Szerepeltek Almási Tamás Ballagás című filmjében, a második nagylemezük több száma filmzeneként is szerepel. A dorogi rockfesztiválon forgatták A pártfogolt című film egyes jeleneteit, melyben az Edda is kapott szerepet egy koncertbetét erejéig. Három nagylemezt adtak ki. A felállás stabilnak volt mondható, bár adódtak problémák (Barta Alfonz bevonulása katonának, majd disszidálása). Az első nagylemez sikere után Platina Turnét tartottak, amelyen fúvósokkal színesítették a hangzásvilágot. Ekkor turnézott velük először többek között Gömöry Zsolt is. 1983-ban a Pataky és Slamovits közötti ellentétek arra vezettek, hogy 1983. december 17-én búcsúkoncertet adtak. A szakítás oka, hogy míg Pataky a jól bevált zenét akarta játszani (a biztos megélhetést), addig Slamovits zeneileg többre vágyott. A gondokat tetézte, hogy harmadik nagylemezük anyagát a lemezgyár visszadobta, és egy szám kivételével (Fekete élmény) az egészet újra kellett írni (később ezek a számok a Pataky-Slamovits lemezen megjelentek).
Megírta a végrendeletét Pataky Attila. Az Edda frontembere túlesett a koronavíruson, ahogy ő fogalmazott, a halál torkából tért vissza. Ezért is döntött úgy, megírja végakaratát, hogy ha bekövetkezik a legrosszabb, rendet és békét hagyjon maga mögött. Az énekes nemsokára ünnepli hetvenedik születésnapját, így elárulta nekünk legnagyobb kívánságát. "Nem magányosan, én egyedül szeretnék meghalni" -mondta a zenész, aki mint mondja, sosem volt magányos, és nem is lesz. Pataky Attilát többször is megérintette a halál szele, és egy látó is megjósolta már az utolsó napját. Szerinte teljesen normális, hogy végrendeletet ír, hogy béke és nyugalom legyen körülötte. Szerinte ez egy gondoskodó dolog azok felé, akik akkor is élik ezt az életet, amikor más már átmegy a halál kapuján.
A kiadvány hamar sikert aratott, 250 ezer példányban kelt el, számai közül szinte mindegyik sláger lett, ráadásul megjelenésével a nemzetközi siker kapuja is megnyílt az EDDA tagjai előtt, a csapat a Szovjetunióba indult turné együttes története során számos tagcserére került sor, a 80-as években vált a banda tagjává Gömöry Zsolt, aki jelenleg is a zenekar billentyűse. Az úgynevezett "bakancsos EDDA" korszaka zeneileg rendkívül termékeny volt, olyan slágerek születtek ebben az időben, mint a Minden sarkon álltam már, a Kölyköd voltam, az Érzés, az Álmodtam egy világot vagy A hűtlen. Ennek az időszaknak a Pataky Attila és Slamovics István közötti nézeteltérések vetettek véget. Míg előbbi a jól bevált zenei stílushoz ragaszkodott, utóbbi stílusváltást szorgalmazott. A két erős akaratú zenész kapcsolata olyannyira elmérgesedett, hogy az EDDA Művek 1983 decemberében egy búcsúkoncertet követően feloszlott. 1984 az újjászületés éve volt: Pataky Attila úgy döntött, felébreszti álmából a zenekart.
centropuzzle.org, 2024